Důležitost spánku si většina lidí neuvědomuje
Foto: pixabay.com

Jak správně regenerovat: Spánek

Důležitost spánku si většina lidí neuvědomuje

Kvalita a hloubka spánku ovlivňuje lidský život ve všech aspektech. Během spánku dochází (a nebo také nedochází) k vyplavení řady důležitých hormonů. Množství vyplavených hormonů přímo souvisí s kvalitou a hloubkou spánku. Tu můžeme sami pozitivně i negativně ovlivnit.

Kvalita, délka a hloubka spánku má přímý vliv na:
– množství tělesného tuku,
– množství svalové hmoty,
– psychickou kondici,
– celkovou výkonnost organismu,
– regeneraci
– kvalitním spánkem můžete všechny tyto kategorie pozitivně ovlivnit.

Důležitost spánku si většina lidí neuvědomuje Zdroj: pixabay.com

Minimální doba spánku by se měla pohybovat mezi 6-7 hodinami. Za tento čas se vyplaví dostatek hormonů (především testosteron a růstový hormon).

Při západu slunce se v těle tvoří určité látky, které navozují snazší usínání. Vlivem UV záření (notebook, mobil) dochází k přerušení této tělu přirozené reakce. Jedna z hlavních věcí, kterou můžete udělat je, že 30 minut před spaním vypnete veškerou elektroniku. Dále můžete odložit veškerou rozdělanou práci. Nesnažte se večer řešit problémy, vyčistěte si myšlenky. Dobrou volbou je například četba. Dále omezte příjem kofeinu. Vhodný je meduňkový čaj, nebo doplněk stravy Triptofan.

Necháváte práci na večer? Záření z notebooku Vám mohou znesnadnit usínání Zdroj: pixabay.com

Nedostatek spánku škodí

/*Vzrůstající počet obézních jedinců a zkracující se délka spánku představují novodobý trend charakteristický pro současnou moderní společnost žijící rychlým životním tempem. Za posledních padesát let je možné pozorovat nepřímou úměru mezi nárůstem obezity a zkracováním délky spánku. Obě charakteristiky představují samy o sobě z hlediska preventivní medicíny rizikové faktory s prokázaným negativním dopadem na zdraví jedince.

Důkazy posledního desetiletí o tom, že nedostatečný spánek může mít také významný vliv na vznik a rozvoj obezity, znamenají nový, rozšířený pohled na etiologické pozadí obezity. Uvedené závěry vyplývají z nejnovějších výzkumů v oblasti spánku. Díky nim je dnes již dostatečně známo, že spánek je důležitý nejen pro regeneraci mozku a obnovu duševních sil, ale sehrává i důležitou roli v metabolizmu látek a správné funkci endokrinního, imunitního a kardiovaskulárního systému.

Špatný spánek může vést k řadě problémů

Dlouhodobě nedostatečný spánek či jeho nízká kvalita vedou prokazatelně k narušení řady fyziologických mechanizmů, které mohou hrát úlohu v rozvoji metabolického syndromu, obezity, diabetu mellitu 2. typu, hypertenze či vést k narušení neuroendokrinního a imunitního systému.
/*Mgr. Zlata Kapounová, VLIV NEDOSTATKU SPÁNKU A JEHO NÍZKÉ KVALITY NA VZNIK OBEZITY A DALŠÍCH VYBRANÝCH ONEMOCNĚNÍ

Autor článku: Rage fitness

Článek Jak správně regenerovat: Každodenní efektivní využití regenerace Jak správně regenerovat: Každodenní efektivní využití regenerace V posledním dílu o správné regeneraci si ukážeme představení všech zmíněných částí regenerace, tedy otužování, strečinku, dechových cvičení a spánku, jako celku. Jejich kvalita a hloubka je jedním z klíčových faktorů úspěchu.

Autor: Jakub Dvořák
146 7