Správné dýchání je základem úspěšného dne
Foto: ragefitness.cz

Jak správně regenerovat: Dýchání

Správné dýchání je základem úspěšného dne

Dostat blahodárný kyslík ke všem buňkám v těle vede ke zlepšení regenerace, detoxikační schopnosti organismu, imunitní reakci. Uvede vás do stavu meditace, vyčistíte si myšlenky, uklidníte mysl. Je jedno kde a jak budete sedět, správné dýchání vám pomůže si užít ten vnitřní klid a příjemné pocity.

Druhý díl cyklu o správné regeneraci organismu je tady. Dnes si představíme činnost, která je velmi důležitá i pro každodenní fungování - dýchání.

Správné dýchání je základem úspěšného dne Zdroj: ragefitness.cz

Jak na to?

Naučte se následující dechovou techniku, je to snadné, můžete jí trénovat každý den. Bude stačit i 5 minut. Pokud si to zamilujete, není problém setrvat i v hodinu trvajícím cyklu, ze kterého vytěžíte maximum. Snažte se dýchat do břicha, díky tomu se budete schopni hlouběji nadechnout, tím pádem se dokážete více okysličit, rovněž vám budou vděčné orgány uložené v dutině břišní.

1) Opakujte 30-50 rychlých hlubokých nádechů a výdechů. Nadechujte se do plných plic, můžete použít současně ústa i nos. Po nádechu ihned vydechněte, nemusíte vytlačit celý obsah plic, postačí přibližně polovina. Snažte se provádět nádech a výdech v rychlém tempu, měli byste stihnout obojí za přibližně 1 vteřinu, 50 nádechů a výdechů by tak mělo trvat do minuty.

Hluboké dýchání vede asi po 30 až 50 dechových cyklech ke snížení obsahu oxidu uhličitého v organismu a zvýšení hladiny kyslíku. To zvyšuje zásaditost vašeho organismu, což je spojeno se škálou prospěšných vlivů. Také díky tomu ze svého nitra dostanete stagnující plyny a procvičíte bránici, což vede k masáži trávícího traktu. Po chvíli se vám může začít lehce motat hlava a můžete pocítit lehkou euforii.

2) Po posledním nádechu proveďte výdech, zadržte dech a setrvejte tak dlouho, dokud to bude snesitelné. Vydržte bez dechu 30-120 vteřin, dle vaší kondice – ta se bude časem zlepšovat, snažte se vydržet co nejdéle.

Fáze zadržení dechu trvá v rozmezí mezi 30-120 vteřin. V krvi se v této fázi sníží obsah kyslíku, který tělo spotřebovává na svou funkci. Mozek posílá tělu signál, aby probudilo všechny buňky a vlásečnice v těle. To působí jako tlačítko reset pro váš organismus, a přivádí ho zpět do stavu harmonického fungování. Podobně jako když restartujete svůj počítač, když se příliš zpomalí. V této chvíli cítíte klid a vnitřní mír, který vychází z vašeho nitra a mysli. Po tomto kroku se můžete rozloučit s prášky na spaní a různými prostředky na uvolnění.

3) Po výdrži ve výdechu proveďte hluboký nádech a opět setrvejte 30-120 vteřin, snažte se vydržet co nejdéle.

Vaše tělo vám ke konci zádrže vyšle signál, že potřebujete víc kyslíku. Spolu s ním přichází kontrolované vyplavení adrenalinu, které vás dostane do přírodního “rauše”. Následný hluboký nádech dodá do systému čerstvou dávku kyslíku, což způsobí náhlý nával euforie a dodá vitální energii všem orgánům v těle, hlavně mozku. To, že se vám v těle nahromadil po dobu zádrže oxid uhličitý pomůže vytvořit prostředí, ve kterém se lépe přenáší kyslík. Ten se pak lépe dostane ke všem orgánům a buňkám. To vede k převedení kyslíku na energii, tím nejefektivnějším způsobem, jaký je vůbec lidsky možný.

4) Toto je jeden cyklus. Opakujte body 1-3, minimálně 5x, ideálně 20x, nebo kolikrát zvládnete.

Po skončení celého cvičení se cítíte uvolnění, ale zároveň bdělí a plni energie. Ze svého nitra cítíte příjemné vyzařování klidu. Je to trochu jako dobrá káva nebo zelený čaj, ale bez jakýchkoliv nepříjemností, roztržitosti nebo následné potřeby dát si další šálek.

Jaký je dopad zvýšené hladiny kyslíku na mozek?

Následkem nasycovací fáze dechového cvičení, která zvyšuje hladinu kyslíku v krvi, dochází v těle k aktivaci více červených krvinek, které jsou přebytkem kyslíku probuzeny. Díky tomu se do mozku a všech orgánů dostává větší množství kyslíku, a ty pak mají více energie na svou funkci. Přebytečná energie tak může být použita na odstranění nahromaděného mezibuněčného odpadu a regeneraci tkáně.

Nedostatek kyslíku, který se objevuje na konci zádrže, vytváří v organismu reakci sympatického nervového systému (ten je zodpovědný za okamžité reakce organismu na hrozící nebezpečí: mobilizuje zásoby energie a potlačuje proces trávení), následovaný aktivací parasympatického nervového systému (ten zajišťuje činnost organismu v klidu a bezpečí, zařizuje zklidnění celkové činnosti organismu, stimuluje proces trávení) po nádechu. Tímto způsobem spouštíte kontrolované potlačení imunitního systému a zároveň přesycení organismu kyslíkem. Doba zádrže by měla být trénována, a prodlužuje se nenásilně s tréninkem.

Autor článku: Rage fitness

Článek Jak správně regenerovat: Otužování Jak správně regenerovat: Otužování Postupem času se z člověka stává tvor domestikovaný, člověk je však z genetických dispozic tvor určený k pohybu, lovu a zvládání obtížných situací. Na toto jsme geneticky nastavení. Pokud tyto podměty v moderní době nepřichází, zastavuje se tak tvorba velmi důležitých hormonů, naše zdraví, imunita, síla i štěstí postupně uvadá.

Autor: Jakub Dvořák
970 7