Regenerace a její vliv na postavu

Často makáme a stravujem se jak blázni, ale hodně zapomínáme na jednu podstatnou věc. Regeneraci.

Představme si jak funguje růst svalů. Sval v posilovně zničíme. No ale z něčeho ten sval musí růst, takže ho pořádně nakrmíme a když už má sval z čeho čerpat, tak potřebuje růst. Sval roste ve spánku a na to hodně z nás zapomíná a je to důvod k dlouhodobé stagnaci. Hodně z nás chodí do práce s výčitky svědomí, protože si neodcvičili to svoje a potom spí 5-7h denně a myslí, že to je v pořádku. Dorian Yates jednou oznámil, že v Objemovce trénoval jen 3-4x do týdne a zbytek jedl a odpočíval. Zas se to nemá přehánět a taky musíte sval náležitě unavit, ale když dodržíme 3 Podmínky: Zničit, nakrmit a nechat růst tak je to 70% úspěchu.

Nejde začít nikde jinde, než u průměrné doby. Neexistuje přesná definice ideálního odpočinku. Jinak žijeme, jinak cvičíme, jinak jíme, jinak "sladíme", jinak se stresujeme. Důležité je tělu dát režim. Stejně jako má režim, že ví, xkrát týdně se cvičí, tolik a tolik dostává zhruba živin, tak by mělo mít i spánkový režim. Chodit přibližně ve stejnou dobu spát a přibližně ve stejnou vstávat. Jestli vám stačí 6 nebo 8 hodin, to záleží na individuálním posouzení.

Ideální podmínky jsou úplná tma, chladno, čerstvý vzduch, vypnuté přístroje a pozitivní přístup. Pokud půjdete spát s pocitem úzkosti, vyplavíte kortizol, zamezíte produkci růstového hormonu a vaše regenerace nebude stát za nic. Pokud cvičíte večer, nebojte se velké přílohy. Uspokojíte tělo, vyplavíte serotonin a spokojeně usnete. I přes všechny mýtické doporučení se sacharidů před spaním nebojte.

Pokud se ptáte na doplňky, regeneraci jich ovlivňuje mnoho. Přes den se obecně doporučují (ne všemi) BCAA, před spaním glutamine. Na popularitě ovšem velmi rychle získávají opomíjené minerály a vitamíny. Když pomineme nejznámější multivitamín a vitamín C, velkou roli v regeneraci a pozitivním vlivu na výkon, zdraví a osobním pocitu, hrají hořčík, zinek a omega 3.

Pro správnou regeneraci můžeme jen doporučit masáže, saunu a celkově pobyt ve vodě (pro domácí relaxaci koupel s mořskou solí). Znovu jde o to, co vám vyhovuje. Je důležité ulevit tělu a vyhnout se hrozícímu přetrénování. Zde nastává i nejlepší čas na sex. Působí pozitivně na regeneraci a proti přetrénování pomáhá. Známe to. Máte prostě chuť chodit furt a zažíváte období, kdy si přijdete nezničitelní. Jelikož nerostete v posilovně, ale při odpočinku, dlouhodobě byste hráli sami proti sobě.

A pokud je strava, trénink a celkově fitness životní styl hlavně o hlavě, zde to platí dvojnásob. Tělo má takové limity, které mu dovolí hlava. Jde o to, abyste si odpočinuli hlavně psychicky. Pokud věříte, že vám fungují masáže, budou fungovat. Pokud věříte, že dokonale regenerujete se sluchátkama na procházce v lese, bude to fungovat. Hlava je naše nejsilnější zbraň.

Autor: Ondrej Junior Oláh
984 0