Roku 2022 se objeví počítačové hry na Asijských hrách v čínském Hangzhou. Budou tam jako standardní medailový sport.
Asijský olympijský výbor v úterý 18. dubna oznámil, že e-sporty se na Asijských hrách objeví poprvé jako medailový sport již v roce 2022. Jako ukázkový sport však budou mezi sporty už roku 2018 na Asijských hrách v Indonésii. Teoreticky to znamená, že počítačové hry neboli e-sporty mají nakročeno do rodiny olympijských odvětví.
Že se v Asii berou počítačové hry velmi vážně, dokazuje i fakt, že ještě letos budou uvedeny jako součást prestižních Asian Indoor and Martial Arts Games (AIMES). Objeví se tam stoprocentně simulátor fotbalu FIFA 2017, spekuluje se o strategii Starcraft II a arénových hrách žánru MOBA League of Legends a Dota 2.
Hlavním partnerem zahrnutí počítačových her mezi e-sporty je čínská internetová společnost Alibaba. Ta podporuje e-sporty financováním turnajů a jen vloni investovala 150 milionů dolarů do jihokorejské International eSports Federation, která lobbuje za přijetí e-sportů mezi hry, jež se objeví na olympijských hrách.
Podle herních analytiků je zahrnutí her mezi sporty na Asijských hrách úspěšným testováním vzniku olympijských e-sportů.
Nejvíce hrané on-linové PC hry roku 2016
-
5. místo: Counter Strike: Global Offensive hrají asi tři miliony hráčů měsíčně. Hrou stráví přes 250 milionů hodin.
-
4. místo: World of Warcraft sice ztratil mnoho předplatitelů, ale stále ho hraje 5,5 milionu hráčů měsíčně.
-
3. místo: DOTA2 má měsíčně přibližně 10 milionů unikátních hráčů.
-
2. místo: Hearthstone si měsíčně zahraje přibližně 40 milionů hráčů.
-
1. místo: League of Legends je jasným vítězem již několik let za sebou. Měsíčně si ji užívá přes 70 milionů hráčů.
Mají počítačové hry nárok stát se olympijským sportem?
Rozhodnout o tom může pouze Mezinárodní olympijský výbor, existuje řada dobrých argumentů pro i proti.
PRO:
- Hráčská základna e-sportů je mnohem větší než u většiny klasických sportů. Počet hráčů her, jako jsou League of Legends, je řádově vyšší než počet hokejistů, pětibojařů nebo třeba akvabel.
- Počítačové hry mají obrovskou sledovanost. Například poslední mistrovství ve hrách v polských Katowicích sledovalo 46 milionů diváků.
- V e-sportu se pohybují obrovské peníze. Vítězný tým loňského mistrovství světa ve hře DOTA 2 si rozdělil 9,13 milionů dolarů – v přepočtu asi čtvrt miliardy korun.
- Na hry chodí množství diváků. Lidé je sledují nejen přes monitory počítačů, ale navštěvují i aktivně turnaje, které se konají na velkých a většinou beznadějně vyprodaných stadionech. Na německé turnaje ve hře Counter-Strike: Global Offensive chodilo každý den přes 11 000 platících diváků.
- Existují i olympijské sporty, při nichž není třeba velká fyzická námaha a spočívají především v dokonalé koordinaci mezi rukou a okem, například střelba. V tom se velmi blíží počítačovým hrám.
PROTI:
- Nemají tradici. Sporty jsou s lidmi desítky a možná i stovky let, zatímco počítačové hry tradici nemají. DOTA2 vznikla před 7 lety, League of Legends před osmi lety, počítačově-karetní Hearthstone dokonce jen před třemi roky.
- Jsou složité na osvojení i pochopení. Zatímco pravidla fotbalu nebo biatlonu jsou jednoduchá a snadno pochopitelná pro každého, řada her má složitá pravidla, která vyžadují detailní znalosti desítek až stovek jednotek, výjimek a strategií. Vysvětlit je náhodným divákům může být složité až nemožné.
- U těchto her se hráči nehýbou, jen sedí, takže se nemůže jednat o olympijský sport. Roku 1924 byl podniknut pokus zahrnout šachy do olympijských sportů, nikdy se to však nestalo. Existuje ovšem několik sportů, při nichž se tělo sportovce nepohybuje vlastní silou – jde například o jezdectví.