Pomalu se nám blíží trvalé mrazy, čili časy, kdy už se nám zajisté na kolo nebude chtít jít. Ti, co trénují na kole po celý rok, kolo zazimovat nemusí. Ale většina z nás určitě ráda přenechá dvoukolého miláčka matičce zimě a dopřejemu zimní spánek, během kterého jej výmění za brusle, lyže, saně a další.
Pokud jste své kolo ještě nezazimovali, nezoufejte. Nicméně pokud již v tomto roce před zimou neplánujete na kolo vyrazit, je nejvyšší čas, kdy se o Vaše kolo pečlivě a důkladně postarat tak, aby bylo připravené kdykoliv na vyjížďku. Nejdříve však během první jarních dnů.
Pokud již neplánujete letos nikam vyjet je potřeba se o kolo důkladně postarat. Není žádným tajemstvím, že pokud kolo jenom opřete v garáži nebo kůlně a nic víc, můžete se na jaře dočkat velmi nemilých překvapení v podobě korozí, špatného řetězu, vadách na kolech apod. A tak velmi důležitým prvkem je kompletní čištění.
Pokud je kolo zablácené, nejdříve provedeme to nejdůležitější povrchové čistění, kdy odstraníme nečistoty, které pokrývají největší část jízdního kola. Čili zejména zablácené rámy, kola, sedadlo, popřípadě i řidítka. Veškerou tuto práci provádíme na kole, které je otočené vzhůru nohama a pokud možno položené na něčem, co kolo neodře či nijak výrazne neušpiní. Může být i tráva.
Následuje trochu složitější práce, a sice sundání co možná největšího možného počtu součástek. Základem je bez pochyb sundání jak zadního, tak i předního kola. Následováno by mělo být sundáním šlapek a také řetězu z kotoučů, přičemž řetěž můžete nechat volně z kotoučů viset. Bude poté lepší manipulace při čištění. Nyní poskytneme rady spíše pro amatéry, kteří například doma nemají potřebný počet nástrojů a přípravků k zazimování kola.
Zaměříme se na obě kola. Prohlédneme, zda jsou obě kola důkladně omyta od nečistot. Pokud ne, zbavíme se nečistot pokud možno co nejvíce. Při umývání se nebojme použít mycí prostředek. Pokud nemáte speciální prostředek na mytí jízdních kol, není špatné použít šampón na mytí aut, který vlastní doma takřka každý. Mýdlovou vodou tedy ještě jednou důkladně omyjeme kola. Následuje prohlídka, zda jsou na ráfcích nějaké oděrky či škrábance. V případě, že bychom kolo nezazimovali a nechali špinavé, právě tyto oděrky by mohly způsobit rozsáhlejší korozi celého kola. V případě, že nějaké objevíme, pokusíme se je ošetřit. Tyto oděrky je potřeba potřít tzv. korozivzdornou barvou - syntetickou.
Jakmile dokončíme kola, můžeme se vrhnout na šlapky. Ty budou z důvodu mazání velmi zanesené. Nicméně je potřeba se zbavit jak nečistot okolo, tak samozřejmě kompletního nánosu oleje. Mýdlová voda nebude na odmaštění působit 100% nejlépe a tak proto doporučujeme koupit odmašťovač speciální pro cyklisty, který Vám s tímto problémem pomůže. Navíc mnohé tyto odmašťovače jsou šetrné k Vaší pokožce. Jakmile skončíme čistění šlapek a jejich okolí, je potřeba použít cyklistický olej a šlapky namazat. Nový olej může přes zimu na těchto místech zůstat.
Nyní se přesouváme asi na nejdůležitější část, která během jízdy na kole trpí opravdu hodně. Jsou jimi řetěz a přehazovačky. Pokud jsme u šlapek cyklistický odmašťovač pouze navrhli, zde jej výrazně doporučujeme. Mýdlová voda, i když se jedná o autošampón, mnohdy nedostačuje. Nedosahuje totiž tak vysoké efektivity čištění. A co použít na čištění řetězu, kotoučů, přehazovaček a dalšího? Nejjednodušší metodou, kterou bychom zvolili, je kartáček na zuby. Naneseme na něj odmašťovač a postupně čistímě až do úplného vyčištění. Laicky řečeno, až na řetězu, kotoučích, ani přehazovačkách neuvidíte ani nečistoty, ani olejové skvrny. To je velmi důležitý opět z hlediska případné koroze těchto součástek.
Pokud následně uvidíte především na kotoučích nějaké škrábance či odřeniny, je opět potřeba je přetřít nekorodující barvou. Jakmile jsou případné škrábance suché, můžeme zpět nasadit řetěz. Řetěz však přes zimu doporučujeme nemazat nebo pouze namazat decentně. Jelikož kolo nebude v zimě vůbec používáno a olej je mastný a lepkavý, zapříčinil by pouze to, že by se v řetězu a na dalších místech, kam byste dali olej, usazovaly nečistoty.
Jakmile dáme kolo zpět do kupy a postavíme jej zpět do přirozené polohy, zkontrolujeme, zda se nám zdá vše tak, jak má. Pokud ano, čištění bylo dokončeno a my nyní musíme najít vhodný prostor, kam kolo uložit. Většina uživatelů dává kolo do sklepa, garáže nebo kůlny, kde většinou bohužel bývá zima a vlhko. Tyto faktory bohužel přizpívají k riziku koroze taktéž. A proto doporučujeme, zejména v případě dražších kol, je umístit na bezpečnější a stabilnější místo. Zejména tam, kde je stabilně teplota v plusových hodnotách a nepohybuje se tam až tak vysoká vlhkost vzduchu. V takových prostorách přečká kolo zimu nejlépe.
Máte nějaké návrhy, co udělat proto, abychom všichni zazimovali kolo co nejlépe? Napište nám do komentářů níže a nebo své tipy posílejte na isport365cz@gmail.com.